button_wroc.png

Oczyszczająca kasza jaglana

Oczyszczająca kasza jaglana

Kasza jaglana znana jest w polskiej kuchni od dawien dawna. Kiedyś była chętnie jadanym i cenionym zbożem. Najprawdopodobniej pochodzi z Etiopii, gdzie już w czasach prehistorycznych przygotowywano z niej chleb.

 

Proso nazwane zostało - i całkiem słusznie - „królową zbóż”. To właśnie z niego pozyskuje się kaszę jaglaną. Jest jednym z najstarszych, uprawianych na całym świecie, ziaren. Ziarenka prosa są zazwyczaj żółte, ale możemy spotkać też odmianę białą i czerwoną. Na świecie występuje około 500 gatunków prosa.

 

Na szczęście dla naszego zdrowia, kasza jaglana nie pozwala o sobie zapomnieć i wraca do naszych kuchni coraz częściej. Chętnie sięgamy po nią gotując zupę, robiąc zapiekankę, wegetariańskie kotlety i pulpety, piekąc krakersy albo przygotowując pyszne i zdrowe słodycze: ciasta, ciasteczka i serniki. To produkt bezglutenowy i lekkostrawny, doskonały dla osób, które z wyboru albo z przyczyn zdrowotnych unikają glutenu w diecie.

 

Warto zadbać o to, aby kaszę tę jadły także dzieci, ponieważ zawiera ona wysokiej jakości białko i jest bogata w minerały takie jak magnez, wapń, żelazo, fosfor oraz cynk. Jest też dobrym źródłem witamin z grupy B, zwłaszcza niacyny i witaminy B6, a także kwasu foliowego i lecytyny. W kaszy jaglanej występuje także krzemionka, którą rzadko możemy znaleźć w innych produktach, oraz kwasy tłuszczowe nienasycone.

 

Wielu naturoterapeutów zaleca spożywanie kaszy jaglanej w ramach diety odkwaszającej, ponieważ ma ona właściwości silnie alkalizujące (jest jednym z najbardziej zasadotwórczych zbóż) i pomaga oczyścić organizm z toksyn. Dzięki niej pozbywamy się nadmiaru śluzu, dlatego zaleca się spożywanie kaszy jaglanej w przypadku przeziębienia, chorób płuc i oskrzeli czy kataru.

 

Kasza jaglana jest niezwykle wartościowa, ma działanie moczopędne, wpływa wzmacniająco na nerki, żołądek, śledzionę i trzustkę. Jest także wskazana dla osób, które zmagają się z drożdżycą (Candida albicans).

Gotowanie kaszy jaglanej

line.png

  1. Szklankę kaszy jaglanej prażymy w garnku z grubym dnem, ciągle mieszając do momentu, aż zacznie delikatnie pachnieć orzechami.

  2. Zdejmujemy ją z ognia i bardzo dokładnie - dwa albo trzy razy - płuczemy w ciepłej wodzie.
  1. Zalewamy kaszę 2½ szklankami wody, dodajemy szczyptę soli himalajskiej i doprowadzamy do wrzenia, a po chwili przykrywamy szczelnie pokrywką, pamiętając o tym, aby kaszy nie mieszać, bo może się przypalić.

  2. Zmniejszamy gaz do minimum i gotujemy kaszę 10 minut.

Autor

line.png

Edyta Skorupska

Copyright by Clarena © 2017. All rights reserved.